Dolgozni mentem

Hivatali ügyintézés 2.

2018. július 03. - Flicka

Miután rendelkezünk hivatalos lakcímmel, minden lehetőség adott, hogy elintézzünk minden mást. De mire van még szükség?  

 1.  Betegbiztosítás
online ügyintézés: 1 óra (összehasonlító oldalak tanulmányozása) + 10 perc (regisztráció)

A Krankankassen Vergleich szókapcsolatot a Google keresőjébe bepötyögve több összehasonlító oldal is található a betegbiztosításokról. Egyet kötelező választani és szabadon eldönthetjük, hogy melyik lesz az. A biztosítás havi díja és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások köre is minden biztosítónál más. Én ellentétben azzal, amit a munkáltató ajánlott, kiválasztottam a számomra legjobb ár-érték arányúnak tűnő szolgáltatót, amelynek aztán a honlapján regisztráltam a betegbiztosításhoz. Két-három munkanap elteltével meg is érkezett postán a visszaigazolás. Ezután még egy fényképet kellett feltölteni a honlapra (vagy elküldeni a kapott válaszborítékban postán), hogy elkészíthessék a TAJ-kártyát. Ez egy klasszikus kártya formátumú fényképes igazolvány, aminek előlapján a biztosító adatai szerepelnek, hátlapja pedig  a megszokott kinézetű EU-s egészségbiztosítási kártya. (Amúgy mennyire egyszerű és zseniális ötlet, hogy az EU-kártyát nem kell külön kérvényezni.)
Fontos, hogy ezután Magyarországon is be kell jelenteni, hogy külföldön vagyunk biztosítottak. Ez elvben az ügyfélkapun keresztül könnyedén megtehető. A gyakorlatban pedig úgy néz ki, hogy egy Java frissítés után telepíteni kell az igen hangzatos ANYK általános nyomtatványkitöltő keretprogramot a NEAK honlapjáról, majd ugyaninnen a szükséges nyomtatványt is. Amikor végre sikerül elindítani a 20+ évvel ezelőtti felhasználói felülettel megáldott szoftvert (és még emlékezünk rá, hogy tulajdonképpen mit is akartunk csinálni), akkor már tényleg hamar kitölthető a nyomtatvány, amit aztán az ügyfélkapuba belépve fel is lehet tölteni. (Az ügyfélkapu regisztrációhoz személyes okmányirodai megjelenés kell, ezt tanácsos még a kiutazás előtt elintézni.) Az OEP-től két nap elteltével egy "a tartalmi feldolgozás megkezdődött" üzenet érkezett csak, jó esetben 60 napon belül rögzítik a bejelentést. Vigyázat! - nekünk csak 15 napunk van erre, utána 100 000 forintig bírságolhatnak.

2. Nyugdíjbiztosítás
ügyintézés: -

A biztosítási számomat postán kaptam meg, miután a munkáltató bejelentett.

3. Adószám
telefonos ügyintézés: 3 perc

Már rezignáltam tudomásul vettem, hogy az első hónapban bizony nem fogok fizetést kapni, mert nem tudtam leadni az ún. IdNr.-t a cégnél a bérszámfejtéshez. Az egyik HR-es lány javaslatára felhívtam az illetékes Finanzamt-ot, ahol annak dacára is készségesen lediktálták az adószámomat, hogy a honlapjukon világosan le van írva, hogy adatbiztonsági okok miatt ezt sem telefonon, sem online módon nem osztják meg.

4. Bankszámla
ügyintézés: 1 óra (összehasonlító oldalak tanulmányozása) + 5 perc (számlanyitás) + 10 perc (posta)

Habár a cég lehetőséget biztosított volna rá, hogy a magyar bankszámlámra utaltassam a fizetésemet, a bankom érvényes díjszabása miatt ezt semmiféleképpen sem kívántam igénybe venni. Kellett hát gyorsan egy német számlaszám.
A kulcsszó most a Girokonto Vergleich, amit a keresőbe beírva ismét több ajánlat közül válogathatunk igényeinknek megfelelően. Nekem végül egy ún. Direktbank-ra esett a választásom. A direkt vagy online bankok olyan pénzintézetek, amelyek nem rendelkeznek fiókhálózattal, cserébe igen olcsók. A számlanyitás online történik, az adataim megadása után egyből meg is jelent a számlaszámom a monitorom, majd egy héten belül a bankkártyák és a hozzá tartozó kódok és jelszavak is megérkeztek postán. Az online regisztráció után még igazolni kell a személyazonosságunkat. Ez történhet webkamerán keresztül vagy egy postahivatalba befáradva, ahol megnézik az útlevelünket.

5. Telefonszám
ügyintézés: 5 perc (SIM kártya vásárlás) + 5 perc (azonosítás)

Erről korábban már írtam itt. A SIM kártya aktiválását interneten keresztül végeztem, gyakorlatilag az útlevelet kellett megforgatni a webkamera előtt. A beszélgetést legalább öt nyelven lehet bonyolítani (a magyar nem volt köztük).

Az én munkaadóm az itt 1-5 pontban felsorolt számokat és a lakcímemet kérte be ahhoz, hogy tudjanak fizetést utalni. Ezen felül még az előző munkaadótól lett volna szükség egy nyilatkozatra, hogy hány nap szabadságot vettem ki idén. Mivel előzőleg Magyarországon dolgoztam, meggyőztem a HR-es lányt, hogy szerintem esetemben ez talán mégsem kell.  

 

A bejegyzés trackback címe:

https://umgezogen.blog.hu/api/trackback/id/tr814071283

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása